Een Spaans consortium gaat een hogesnelheidslijn bouwen in Saoedi-Arabië. Prijskaartje: 6,7 miljard euro.

De nieuwe treinverbinding is 450 kilometer lang en loopt tussen Mekka en
Medina. Moslims kunnen daarmee in tweeëneenhalf uur van de ene naar de
andere heilige stad reizen. Met een tussenstop in Jeddah. De trein raast met
320 kilometer per uur door de woestijn.

Beide bedevaartsoorden, Mekka en Medina, trekken jaarlijks miljoenen pelgrims.
De treinverbinding kan straks dagelijks 160.000 reizigers vervoeren, goed
voor een jaarlijkse stroom van 60 miljoen reizigers. De verbinding krijgt 35
treinen. De Saoedi’s hebben een optie op nog eens 23 stuks.

De order is een reusachtige opsteker voor de Spanjaarden, die hun consortium
Al Shoula hadden gedoopt. Renfe, de Spaanse NS, is een van de deelnemers. De
Spanjaarden vormen 88 procent van het consortium; de rest is in handen van
Saoedi’s. Het contract behelst ook het management van de lijn gedurende
twaalf jaar. Dat melden diverse media, waaronder de Spaanse krant El
País
.

De Spanjaarden verslaan in de strijd om de miljardendeal een Frans consortium,
SNCF Alstom.

Spanje is in korte tijd uitgegroeid tot een grote speler op de markt voor
hogesnelheidstreinen. Niet in de laatste plaats door het succes in eigen
land van trajecten als Madrid-Sevilla en Madrid-Barcelona. Spanje heeft nu
meer snel spoor liggen dan pionier Frankrijk. Veertig procent van de
lange-afstandsreizigers gebruikt inmiddels een Ave-trein, zoals ze in Spanje
heten.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl